dinsdag 28 november 2006

Chicklits?

Ik houd ervan om te lezen. Heel soms haal ik in de bieb een makkelijk leesboek, volgens mij zijn dat chicklits, of zoiets. Vaker haal ik boeken waarvan ik wat kan leren. 'Serieuze' boeken. Eén van die laatste boeken is "Waarom mannen en vrouwen elkaars naam moeten onthouden (en vooral niet over zichzelf moeten praten)" van Allen en Barbara Pease. De meeste van de 'waarom mannen.../vrouwen-boeken" heb ik met veel plezier gelezen, zo ook deze.
En het werkt ook echt, die tips die ze geven! Zelfs mijn dochters van 9 en 10 heb ik onderweg naar school eens de tip meegegeven die dag tegen íedereen iets aardigs te zeggen. Ze kwamen enthousiast terug; ook zij hadden die dag allerlei complimentjes in ontvangst mogen nemen.
Ik bedacht me al dat dit eigenlijk een deel van de opvoeding moest zijn, ik zou mijn best doen de meiden deze 'skills' aan te leren.
Ongeveer twee weken na de 'test van de meiden' had dochter 2 ruzie gemaakt met d'r vriendinnen. Ze mocht niet op hun verjaardagsfeestje komen, terwijl zij wel bij haar waren geweest. Groot verdriet voor een meisje van 9 jaar. Ze was niet de enige die niet mocht komen en ik hoorde van mijn andere dochter dat er flink gepest werd op het schoolplein.
Gelukkig kwam dochter 2 zelf ook met verhalen over deze situatie en zo konden we ook bespreken hoe ze het beste hier mee om kon gaan. Ze besloot zelf dat ze niet langer mee zou doen aan de scheldpartijen, ze zou zeggen dat dat de meisjes juist nog meer aandacht zou geven en dat ze hen dat niet gunde.
Vorige week vertelde dochter 2 dat ze een nachtje bij de twee meiden zou gaan slapen; de ruzie was allang weer voorbij!!
Ik denk dat zíj op d'r 37e lekker chicklits kan lezen; de slimmerik!

Geen opmerkingen: